Z obiskom naše spletne strani se strinjate z uporabo piškotkov, ki so potrebni, da se stran pravilno prikaže in za spremljanje statistike obiskanosti. Piškotke lahko tudi odstranite.

Več o piškotkih

Zavrnili ste piškotke. Odločitev lahko spremenite.

Sprejeli ste piškotke z naše spletne strani. Odločitev lahko prekličete.

L&Z

  • Domov
  • Lepota
  • Zdravje
  • Psiha
  • Stil
  • Moda
  • Akcija hujšanja
  • V novi številki
  • O reviji
  • Naročite se

Sob11012014

Last updatePet, 21 Feb 2014 10am

Petek, 16 Marec 2012 12:16

Svetovni dan spanja in evropski dan narkolepsije

Napisal 
Oceni ta predmet
(0 glasovi)

Spanje je pomemben fiziološki proces, saj vpliva na duševno, telesno in čustveno zdravje odraslih in otrok. Težave s spanjem postajajo globalna epidemija, ki ogroža zdravje in kakovost življenja že skoraj 45 odstotkov svetovne populacije. 16.3.2012 obeležujemo že 5. svetovni dan spanja, 17.3.2012 pa že 3. evropski dan narkolepsije.

Pomanjkanje spanja in slaba kakovost spanja se kratkoročno kažeta v pomanjkanju energije, zmanjšani pozornosti in koncentraciji, slabši delovni učinkovitosti ter v slabšem odzivanju v prometu. Dolgoročno pa lahko povzročita resne zdravstvene težave kot so debelost, povišana raven krvnega sladkorja, oslabljen imunski sistem in celo nekatere vrste rakavih obolenj. Mednarodna klasifikacija spanja razlikuje več kot 80 različnih motenj spanja in večino teh motenj je mogoče preprečiti ali zdraviti. Žal le manj kot tretjina tistih, ki trpijo za motnjami spanja, poišče strokovno pomoč.

Ljudje kar tretjino življenja prespimo in raziskave kažejo, da količina in kakovost spanja, vplivata na kakovost našega življenja. Pomanjkanje spanja je povezano tudi s številnimi psihičnimi stanji kot so depresija, anksioznost in psihoza. Motnje spanja so veliko breme za posameznika in družbo. Tako telesne kot psihične težave, zaradi pomanjkanja spanja, navaja 35 odstotkov ljudi.

Narkolepsija

Med posebej slabo prepoznanimi motnjami spanja je še vedno narkolepsija. Narkolepsija je nevrološka bolezen, ki traja vse življenje. Spada med motnje spanja, ki se najbolj kažejo kot prekomerna in neobvladljiva dnevna zaspanost, kar pomeni, da lahko človek med dnevnimi opravili kadarkoli nenadoma zaspi. Sprva je prekomerna dnevna zaspanost prisotna le v monotonih situacijah (otroci zaspijo med poukom, ob gledanju televizije, odrasli med branjem časopisa, kot sopotniki v avtomobilu, …), kasneje pa huda zaspanost postane izrazita tudi ob drugih aktivnostih (bolniki zaspijo na delovnem mestu, med pogovorom, kot vozniki avtomobila, med obrokom, med hojo, ...). Bolniki zaspijo za kratek čas in se po spanju običajno počutijo bolje.

Narkolepsija se lahko začne že v otroštvu, pogosteje za njo zbolijo najstniki ali mlajši odrasli med 15. in 30. letom. Je neozdravljiva, vendar lahko simptome lajšamo z zdravili. Ker je narkolepsija največkrat spregledana in jo okolica slabo pozna, so osebe z narkolepsijo pogosto ocenjene kot lene in nezainteresirane, včasih so ocenjene celo kot psihiatrični bolniki. Bolniki s potrjeno diagnozo narkolepsije, ki se ne zdravijo, ne smejo voziti motornih vozil. Pri zdravljenih bolnikih z narkolepsijo pa obstaja omejitev vožnje osebnega vozila na podlagi zdravniških priporočil. Za narkolepsijo zboli približno ena oseba od 2.000, kar pomeni da naj bi bilo v Sloveniji okoli 1.000 bolnikov, vendar jih je diagnosticiranih le okoli 50.

V Sloveniji že nekaj let deluje tudi spletna stran www.zaspan.si, ki je namenjena vsem, ki želijo izvedeti več o spanju in motnjah spanja. Vsebina je še posebej osredotočena na ozaveščanje širše javnosti o narkolepsiji.

10 zapovedi zdravega spanja pri odraslih

Svetovna zveza za motnje spanja (WASM) je letos pripravila 10 zapovedi zdravega spanja pri odraslih.

1. Vedno hodite spat ob isti uri in tudi vstajajte ob isti uri.

2. Če imate navado zadremati čez dan, naj tak počitek ne traja dlje od 45 minut.

3. Izogibajte se pitju večjih količin alkoholnih pijač vsaj štiri ure pred spanjem in ne kadite.

4. Izogibajte se kofeinu šest ur pred spanjem. Vsebujejo ga kava, pravi čaj in številne poživljajoče pijače, pa tudi čokolada.

5. Izogibajte se mastni, pekoči ali sladki hrani štiri ure pred spanjem. Dovoljen je lahek obrok pred spanjem.

6. Redno se ukvarjajte s telovadbo, vendar ne tik pred spanjem.

7. Uporabljajte udobno posteljnino.

8. Ugotovite, katera je najbolj prijetna temperatura spanja za vas in spalnico vedno dobro prezračite.

9. Ugasnite vse moteče zvoke in zatemnite sobo najbolj, kar je možno.

10. Posteljo namenite samo spanju in spolnosti. Ne uporabljajte je kot pisarno, delavnico ali telovadnico.

 

Beri 1439 krat Nazadnje urejano na Petek, 16 Marec 2012 12:43
Kdo je to rekel?
   » Sram pred revščino je izginil in mislim, da je to slabo, saj to pomeni, da so ljudje izgubili dostojanstvo. «- Vinko Möderndorfer
PRIJATELJSKE STRANI
Grazia Grazia - nova modna revija, ki ve, da stil ni le moda, temveč način življenja. Vsak mesec vam svetuje ter pomaga pri kreiranju VAŠEGA stila.
Grazia: Facebook

Lepota

JA Teline IV
Članki in nasveti z lepotnimi nasveti!

Zdravje

JA Teline IV
Zdravi kot riba ali zdravi kot dren?

Psiha

JA Teline IV
Zadovoljni in srečni ter nasveti za boljši jaz!

Ljudje

JA Teline IV
Ljudje okoli nas - zvezdniki ali vsakdanji, kot vi in mi

Moda

Avatar
Nasveti, kako zasijati v družbi!

L&Z spletna stran

O založniku

Videotop Color Media je založnik revije L&Z Lepota in zdravje v Sloveniji. Poleg L&Z izdaja še revije Grazia, Moji Lasje, Bravo, Hiša&Dom in Digitalna kamera.

Kontakt

Videotop Color Media d.o.o.
Trg Revolucije 2
2000 Maribor
Tel: 02 330 330 0

 

V novi številki

LZ 84 sV novi, 84. številki preberite ...

- Kako skrbi za svoj videz Iva Krajnc

- Tehnika v službi lepote

- Tudi dež je šik

- Navade, rituali ali obsesivno-kompulzivna motnja?

- Kako podaljšati strast v razmerju

Kako skrbi za svoj videz Iva Krajnc